Persondatapolitik
Persondataforordning
Fra den 25. maj 2018, træder persondataforordningen (GDPR) i kraft.
Hvem er omfattet af persondataforordningen
Det er alle privatpersoner og virksomheder, der har private oplysninger knyttet til deres virksomhed.
Databehandler og dataansvarlig
OBU Forsikringsformidling er både dataansvarlig og databehandler.
Hvilke persondata opbevarer vi
Vi opbevarer de data om personer eller virksomheder, der er nødvendige for at betjene dem, herunder også, men ikke begrænset til, private navne i forbindelse med virksomhedsnavne og lignende.
Hvordan behandler vi persondata
Vi behandler alle persondata efter persondataforordningen og databeskyttelsesloven, hvilket betyder vi beskytter persondata bedst muligt. Vi har gennemgået vores IT-systemer, sikringssystemer, software, firewalls, virusprogrammer, processer og kontroller.
Hvad indsamler vi
Nødvendige oplysninger til at administrere og tegne forsikringer, herunder: navn, adresse, ejer-/brugeroplysninger, cpr.nr., e-mail, betalingsoplysninger, skadeoplysninger, forsikringspolicer og tilsvarende oplysninger. Oplysninger om helbred, personskader, fagligt medlemskab og lignende, behandles ekstra varsomt. Disse oplysninger videregiver vi kun efter samtykke fra dig.
Samtykke
Oplysninger om samtykke, omfang af samtykke og tilbagekaldelse af samtykke sker efter skriftlig henvendelse. Ved tilbagekaldelse af samtykke, ophører vi øjeblikkeligt med at behandle dine persondata, med mindre der foreligger et andet grundlag herfor.
Hvor længe opbevarer vi oplysningerne
Alle oplysninger opbevares indtil de ikke længere er relevante, hvilket generelt betyder 5 år efter kundeforholdet er ophørt. I alle tilfælde opbevares data til det tidspunkt, hvor vi ikke længere kan blive mødt med et krav, eller har lovmæssig pligt til at bevare disse.
Hvor opbevarer vi oplysningerne
Persondata bliver opbevaret i et anerkendt forsikringsmæglersystem, i et anerkendt lagerapplikationssystem, eller i et anerkendt mailsystem med arkivfunktion. Adgang hertil kræver 2-faktor login. Vi opbevarer generelt ikke fysiske dokumenter. Sker dette alligevel, opbevares disse fysisk aflåst.
Hvordan sletter vi data
Vi sikrer fysiske data makuleres og elektronisk opbevarede data slettes fra alle registre. Hvad kan du få oplyst: Vi vil til enhver tid oplyse om hvilke data vi opbevarer om dig. Vi udleverer disse i et maskinlæsbart format, efter skriftlig henvendelse og efter en klar identifikation af det er dig.
Indsigelser/klager
Der kan gøres indsigelse mod indsamling og viderebehandling af data på dig. Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine persondata, kan du klage til
Datatilsynet, Borgergade 28, 1300 Kbh. K.
Cookies
Denne hjemmeside bruger cookies. Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv.
Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.
Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider.
Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen på vores hjemmeside (tryk på den blå knap nederst til venstre).